Verwijderen van lijmresten van panelen

Bij leveringen van panelen of profielen kunnen door omstandigheden lijmresten van de beschermfolie achterblijven op de ondergrond. Deze lijmresten of folieresten zijn niet eenvoudig te verwijderen. Omdat de resten in beginsel kleverig zijn hecht zich vuil en stof makkelijk hieraan. Van Heemskerk heeft speciale technieken om deze lijmresten te kunnen verwijderen.

De lijmresten of folieresten ontstaan al vaak tijdens de opslag of verwerking. Door de toonaangevende leveranciers en montagebedrijven worden wij geregeld ingeschakeld om de resten professioneel en zonder schade aan de ondergrond te verwijderen. Wij werken nauw samen met paneelleveranciers als Falk, Kingspan, Joris Ide, SAB, Arcelor Mittal, Rex Panels, Cladding Point, Brucha, etc.

Van Heemskerk heeft meer dan 20 jaar ervaring in het repareren, reinigen en coaten van dak- en gevelpanelen. We zijn actief in nieuwbouw en renovatie. Onze organisatie is voortdurend bezig met innovatie in schadeherstel. Onze medewerkers vinden in overleg met u altijd de juiste en best passende oplossing.

Wilt u meer informatie over het verwijderen van lijm- en folieresten van panelen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

waarom van heemskerk
  • Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring in de dak- en gevelpanelen, zowel nieuwbouw als renovatie. We worden vaak ook door bekende panelenleveranciers ingezet in binnen- en buitenland om lijmresten en andere speciale vervuilingen te verwijderen.

• Wij reinigen met neutrale middelen die niet de coatings aantasten.

• Wij worden geadviseerd door bekende panelenleveranciers, zoals Falk, Kingspan, Joris Ide, SAB, Arcelor Mittal, Rex Panels, cladding point, brucha etc.

• Wij zijn bekend met alle  types panelen en coatings en profielen

• We hebben de kennis en ervaring om de juiste methode toe te passen per foliesoort in combinatie met de coating.

• WIj hebben altijd een geschikte oplossing voor u of het nu gaat om reinigen, overspuiten of vervangen. Wij voeren alles uit met eigen mensen.

Kan ik ook zelf lijmresten verwijderen

Met verwijderen van lijm of folie resten moet je wel weten wat je doet. Voordat je het weet heb je poetsvlekken of andere beschadigingen in de topcoat door verkeerd gebruik. Wij gebruiken de juiste materialen, chemicalien en hoge druk machines hiervoor. Dit doen we op basis van kennis en ervaring en veel afgeronde projecten.

Gecoate oppervlakken van profielen en panelen zijn erg gevoelig voor poetsen en niet geschikt voor elk chemisch middel.

Wat zijn de risico's voor verwijderen?

Risico's hou je bij elk project, vooraf wordt door ons een inschatting gemaakt met de aard van de vervuiling. Meestal wordt door ons een teststuk opgebracht om zo risico's te minimaliseren en zeker te zijn van het juiste product. Op basis van kennis en ervaring weten we wel een aantal valkuilen te omzeilen en juiste techniek toe te passen. Dit kan per project verschillend zijn.

Hoe lang kan de folie normaal gesproken blijven zitten?

Ons advies is de voorschriften van de leverancier op te volgen, de ene folie is namelijk de andere niet namelijk. Meteen verwijderen bij ophijssen van panelen en platen is vaak wel de beste manier. Donkere kleuren absorberen meer warmte, hier ontstaan sneller lijmresten. Winter en zomer periodes spelen ook een rol. Lijm folies zijn vaak waterbasisproducten, bij langdurige blootstelling aan water kan de lijm oplossen van het folie.

Als er eenmaal lijmresten op de plaat of profielen zitten dan heeft dit geen invloed op de kwaliteit van het product of coating. Het is echter esthetisch vaak niet fraai. Stof en vuil hecht zich makkelijk aan de overgebleven lijm. Na langdurige inwerking van zon en warmte wordt het reinigen steeds lastiger. We hebben situaties gehad dat het zelfs in de porien van de topcoating was gebrand, de lijm hard dan volledig uit en wordt 1 geheel met het oppervlak.

Als de lijmresten nu niet verwijderd kunnen worden?

Als de lijmresten echt volledig in de porien van de topcoat zijn gebrand en zijn uitgehard, dan rest niks anders dan schuren en overpuiten. Dit doen wij ook.

Kun jullie ook ons pand gewoon wassen en reinigen?

We zijn als bedrijf wel gespitst op specifieke vervuilingen zoals lijmresten en roest. Doordat we doorlopend werk hebben in deze tak hebben we vaak weinig of geen mankracht om het ''standaard schoonmaak werk'' er bij aan te bieden. Wel kan het zo zijn dat we dit werk in combinatie uitvoeren. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen.

Mijn pand is met het verkeerde middel gereinigd en is beschadigd

Dit fenomeen komen we nogal eens tegen in de markt, schoonmaakbedrijven die het verkeerde middel toepassen voor de ondergrond of op onjuiste manier verwerken. Dit kan leiden tot onherstelbare vlekken in gevels of ander gecoat materiaal zoals kozijnen en deuren.

Bij van Heemskerk is er meestal wel een oplossing voor uw probleem, hetzij reinigen, overspuiten of zelfs vervangen. Vraag naar de mogelijkheden, stuur een mailtje met foto's en uw vraag. We hebben reeds veel van deze ''probleem projecten'' tot een goed einde gebracht. Tevens worden we vanuit panelen en beplating leveranciers geadviseerd.