Herstel van delaminatie en loslatende coating

Delaminatie is zoals u waarschijnlijk weet het loslaten van een gelamineerde laag. Dit gebeurt bij daken en gevels geregeld bij oudere (Plastisol) beplating of panelen. Gevels die in de zon staan, hebben hier vaak het meeste last van. Door uv-straling verdwijnen langzaam de weekmakers uit de pvc-coatings. Die worden vuilgevoelig en hard. Door regen, wind en andere weersinvloeden laat de coating na verloop van tijd los.

Het begint meestal met een klein stukje en vervolgens breidt dat zich uit. Uiteindelijk laat de laag helemaal los en die verspreidt zich in kleine stukjes door de omgeving. Vervelend voor omwonenden, niet prettig voor de omgeving en niet fraai en goed voor uw pand.

Van Heemskerk heeft hiervoor een eigen, succesvolle herstelmethode ontwikkeld. Een methode die inmiddels navolging vindt bij andere schadeherstelbedrijven. Wij kunnen als grondlegger van deze methode delaminatie tegengaan en loslatende coating herstellen en de gevel in de oude staat terugbrengen.

Wilt u meer weten over het voorkomen en herstellen van delaminatie? Neem dan vrijblijvend contactmet ons op!

waarom van heemskerk?
  • Op basis van jarenlange praktijkervaring met dit probleem hebben wij hiervoor een geheel eigen herstelmethode ontwikkeld.

• We weten met welke producten gewerkt moet worden en met welke juist niet. Delaminatie is een complex probleem en kan alleen met de juiste middelen en aanpak worden hersteld.

• Van Heemskerk wordt dan ook met onze methode door bekende plaat- en coatingleveranciers voorgeschreven als vakkundig herstelpartner.

• Kennis van alle types panelen, coatings en profielen.

• Altijd een oplossing voor uw probleem! Als de gedelamineerde coating niet meer hersteld kan worden, dan kunnen wij uw gevel of dak ook opnieuw bekleden.

Wat is delaminatie en waar komt het voor?

Delaminatie is niks anders dan loslating van een gelamineerde laag. In de dak- en gevelsector gebeurt dit met name bij de oudere ''plastisol'' beplating of panelen voorzien van een PVC-coating. De zongevels en -daken hebben hier vaak het meeste last van.

De oorzaak van het loslaten is eigenlijk hoofdzakelijk UV-straling. De weekmakers verdwijnen uit de PVC-coating waardoor de coating bros, hard en scheurgevoelig wordt. Door schades, krassen en inwerking van vocht begint hij na verloop van tijd los te laten. De nieuwe series plastisols zijn sterk verbetert en hier treedt delaminatie dus minder vaak op.

Wat voor risico loop ik?

Vaak begint delaminatie met een klein stukje, maar de gevolgen zijn na lange tijd vaak niet te overzien. Coatings van complete gevels of daken kunnen gaan losliggen en door weersinvloeden er zelfs helemaal afvallen. De onderliggende lagen zijn dan een makkelijke prooi voor aantasting en roestvorming. Het aanbrengen van een nieuwe coating of het vervangen van de beplating is dan noodzakelijk.

Kan dit ook worden voorkomen?

Elk coatingsysteem heeft een houdbaarheidsdatum c.q. levensduur. Echter, de omgevingsfactoren zoals ligging, UV en vuilbelasting van daken en gevels zijn wel van grote invloed op deze uiteindelijke levensduur. Door professioneel en periodiek onderhoud te plegen, kan in veel gevallen delaminatie beperkt of voorkomen worden.

Het tijdig overspuiten van een dak of gevel, zolang er nog hechting is van de oude lak, kan veel kosten besparen. Tevens is het tijdig behandelen van krassen en beschadigingen in de beplatingen noodzakelijk. Laat uw gevel tijdig door ons behandelen, want in veel gevallen kan het proces gestopt en kunnen hoge kosten bespaard worden.

Bel of mail gerust voor de mogelijkheden, of de coating nu al wel of niet loslaat, we kunnen in alle gevallen zorgen voor een passende oplossing!

Overspuiten of vervangen?

De keuze tussen overspuiten of vervangen hangt sterk af van de wensen van de klant. Het overspuiten is veelal goedkoper, echter renoveren met een voorzetplaat kan ook een goede en passende oplossing zijn.

Als het om isolatiepanelen gaat, is het wel jammer dat de panelen vervangen moeten worden, want de panelen bezitten een goede isolatiewaarde en gaan erg lang mee. Goedkoper en duurzamer is het dan om een nieuwe coating aan te brengen of een voorzetplaat te monteren. Klik voor meer informatie op ''renovatie''.

In veel gevallen is het probleem meteen een aanleiding om het gehele pand eens op te frissen. U zou dan ook kunnen kiezen om de panelen te voorzien van nieuwe voorzetpanelen of profielbeplating. We restylen namelijk ook complete bedrijfspanden, inclusief deuren en kozijnen. Meer informatie? Klik dan weer op ''renovatie''.