Verwijderen van roestspetters

Bij slijpsel, boorsel of schroefspanen op beplating of panelen kan roestvorming ontstaan. Deze roestpuntjes of -spetters kunnen nogal hardnekkig zijn. Bij verwijdering – zeker als dit niet tijdig gebeurt – kan de ondergrond beschadigd worden of er komen poetsvlekken. Tijdige reiniging is echt noodzakelijk om roest geen kans te geven om uit te breiden, zodat delen aangetast raken.

Van Heemskerk heeft een speciale reinigingstechniek ontwikkeld zonder poetsen of mechanische bewerking. We kunnen roestspetters verwijderen zonder beschadiging of poetsvlekken. Indien de roestvorming serieuze vormen heeft aangenomen, kunnen wij ook de delen overspuiten. Meestal is reiniging overigens voldoende.

Wij verwijderen roest op panelen van de bekende beplatingleveranciers, zoals Kingspan, Joris Ide, Falk, Cladding Point, Brucha, Rex Panels, Arcelor Mittal, etc. We worden dan ook door deze fabrikanten erkend en ingeschakeld als professioneel hersteller van hun producten.

Ziet u roestvorming op uw dak- of gevelpanelen? Wilt u weten hoe u roest kunt voorkomen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

waarom van heemskerk
  • Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring in dak- en gevelpanelen, in nieuwbouw en renovatie. We worden vaak door bekende panelenleveranciers ingezet in binnen- en buitenland om roestspetters en andere speciale vervuilingen te verwijderen.

• Wij reinigen met neutrale middelen die niet de coatings aantasten. De ijzerdeeltjes die roest veroorzaken worden zonder mechanische bewerking verwijderd. Zodat roest weg blijft en niet gemaskeerd wordt.

• Wij worden geadviseerd door bekende panelenleveranciers, zoals Falk, Kingspan, Joris Ide, SAB, Arcelor Mittal, Rex Panels, cladding point, brucha etc.

• Wij zijn bekend met alle types panelen, coatings en profielen.

• Door kennis en ervaring passen wij altijd de juiste methode toe voor de roest in combinatie met de toegepaste coating.

• WIj hebben altijd een geschikte oplossing voor u of het nu gaat om reinigen, overspuiten of vervangen. Wij voeren alles uit met eigen mensen.

Kan ik de roest of slijpspetters ook zelf verwijderen?

Soms kan het wel soms kan het niet. Het weghalen van roest is niet gemakkelijk, zonder stevig poetsen kom je vaak niet ver. Dit mechanisch poetsen heeft vaak te veel invloed op de topcoat ( haalt er net een laagje vanaf) en dit zie je weer als vlekken of krassen. Ook verkeerde middeltjes brengen vaak meer schade aan dan dat het afdoende resultaat geeft. Dit lijdt vaak tot meer schade en delen moeten dan vaak of vervangen of overgspoten worden

Gecoate oppervlakken van profielen en panelen zijn erg gevoelig voor poetsen en niet geschikt voor elk chemisch middel.

Wat zijn de risico's voor verwijderen?

De risico's zijn erg laag echter risico's hou je bij elk project, vooraf wordt door ons een inschatting gemaakt met de aard van de vervuiling. Meestal wordt door ons een teststuk opgebracht om zo risico's te minimaliseren en zeker te zijn van het juiste product. Op basis van kennis en ervaring weten we wel een aantal valkuilen te omzeilen en juiste techniek toe te passen. Dit kan per project verschillend zijn.

Hoe lang kan de roest normaal gesproken blijven zitten?

De aantasting hangt nauw samen met de kwaliteit van de toegepaste coating, sommige coatings zijn beter bestand dan andere. Geadviseerd wordt om zo snel mogelijk de roestdeeltjes te verwijderen.

Preventief werken geeft meer resultaat, dus vooral de liggende delen regelmatig afvegen wanneer er geschroefd wordt met zetwerk of panelen. Bij vochtig weer is de kan ook groter dat het blijft  ''plakken''. De praktijk is dat met het verwerken van stalen daken en gevels wat minimale roestspetters echt niet te voorkomen zijn, alles wordt namelijk geschroefd, elk gebouw heeft er wel wat.

Als het roest nu niet verwijderd kan worden?

Als roest echt langdurig op het oppervlak zit vreet het zich door de topcoat en kan het onderliggende metaal aantasten. DIt is wel een langdurig proces. De meeste coatings kunnen wel tegen een stootje. Als reinigen niet helpt is overspuiten een goede optie. Ervaring met projecten leert dat reinigen in veel gevallen afdioende is.

Kun jullie ook ons pand gewoon wassen en reinigen?

We zijn als bedrijf wel gespitst op specifieke vervuilingen zoals roest en PUR resten of lijm-folie resten. Doordat we doorlopend werk hebben in deze tak hebben we vaak weinig of geen mankracht om het ''standaard schoonmaak werk'' er bij aan te bieden. Wel kan het zo zijn dat we dit werk in combinatie uitvoeren. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen.

Mijn pand is met het verkeerde middel gereinigd en is beschadigd

Dit fenomeen komen we nogal eens tegen in de markt, schoonmaakbedrijven die het verkeerde middel toepassen voor de ondergrond of op onjuiste manier verwerken. Dit kan leiden tot onherstelbare vlekken in gevels of ander gecoat materiaal zoals kozijnen en deuren.

Bij van Heemskerk is er meestal wel een oplossing voor uw probleem, hetzij reinigen, overspuiten of zelfs vervangen. Vraag naar de mogelijkheden, stuur een mailtje met foto's en uw vraag. We hebben reeds veel van deze ''probleem projecten'' tot een goed einde gebracht. Tevens worden we vanuit panelen en beplating leveranciers geadviseerd.

Wie is de veroorzaker van het roest?

Het lastige is dat roest zich pas na langere tijd openbaart, het kan rustig een paar weken duren voordat de spikkel gezien wordt. Lastig is aan te wijzen wie of wat. Voorkomen is beter dan genezen, werk dus vooral preventief, met name in vochtig weer. Enige oorzaken kunnen zijn:

• Boorschroeven van parkers of panelen en zetwerk.
  • Slijpwerkzaamheden, zoals dorpelijzers en staalmatten
  • Laden en lossen van materialen en ijzerhoudende trailers
  • Ijzerhoudend omliggend terrein of ligging naast spoor
  • Reclame werkzaamheden, installeren zonnepanelen op dakpanelen